Online od 8:00 – 14:00h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.

Program:

Právní předpisy upravující vstup do manželství

Vymezení pojmů – manželství, registrované partnerství a partnerství od 1.1.2025

Podmínky vstupu do manželství a překážky vstupu do manželství a partnerství od 1.1.2025
Doklady nezbytné k uzavření manželství/partnerství; posuzování jejich náležitostí (vč. dokladů cizozemských), promíjení dokladů
Dohoda o příjmení po uzavření manželství/partnerství a její dopady na již žijící nezletilé děti
Uzavírání manželství/vstup do partnerství v matričních a nematričních obcích
Rozhodování o žádosti o povolení uzavřít manželství/vstoupit do partnerství na jiném vhodném místě nebo v jinou vhodnou dobu
Orgány příslušné k určování standardního času a místa pro konání sňatečných obřadů
Oddávající občanských obřadů. Obřady bez přítomnosti matrikáře. Obřady s oddávajícími poslanci nebo senátory. Místo konání obřadu

Průběh sňatečného obřadu je předmětem jiného semináře

Zápis manželství/partnerství do knihy manželství/partnerství
Oddací list/list o partnerství – náležitosti, komu se vydává;
Druhopis oddacího listu/listu o partnerství
Vícejazyčný standardní formulář
Plnění oznamovacích povinností po zápisu manželství/partnerství

Možnosti změny registrovaného partnerství na partnerství podle nové právní úpravy

Zápis registrovaného partnerství a partnerství do zvláštní matriky

Správní poplatky na úseku manželství – základní informace o druzích plateb – podrobné informace ke správním poplatkům jsou předmětem jiného semináře

Online od 8:00 – 13:15h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.

Program semináře:
Občanský zákoník
 – pojem a vznik partnerství, dopad partnerství do oblasti rodičovství partnerů.
Zákon o matrikách
Uzavření partnerství – podmínky, překážky, okruh oddávajících, obřad bez přítomnosti matrikáře, osvědčení k uzavření sňatku pro partnerství
Příslušnost k zápisu o uzavření partnerství
Určení místa a času pro uzavření partnerství
Doklady potřebné k uzavření partnerství, dotazník k uzavření partnerství
Prominutí předložení stanovených dokladů k uzavření partnerství, platnost 
Žádost o uzavření partnerství na jiném vhodném místě/dobu   
Uzavření partnerství v jiném než českém jazyce
Uzavření partnerství osobou neslyšící, hluchoslepou, němou nebo osobou, která nemluví nebo nerozumí jazyku, v němž se činí prohlášení o uzavření partnerství
Dohoda o příjmení po uzavření partnerství
Užívání příjmení žen v mužském tvaru v souvislosti s uzavřením partnerství
Protokol o uzavření partnerství
Zápis partnerství v matriční knize manželství, vydání oddacího listu pro partnerství
Plnění oznamovací povinnosti po uzavření partnerství
Změna registrovaného partnerství na partnerství
Zánik registrovaného partnerství a zánik partnerství
Vyšší ověření matričního dokladu pro použití v cizině
Nahlížení do sbírky listin a činění výpisů z ní, nebo vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin 
Vydání matričního dokladu, nahlížení do matriční knihy a činění výpisů z nich, doslovný výpis z matriční knihy
Registrované partnerství podle zákona č. 115/2006 Sb. po 1. 1. 2025.
Zákon o správních poplatcích – správní poplatky na úseku partnerství.

Online od 8:00 – 13:15. Všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.


Seminář bude nápomocen úředníkům územních samosprávných celků, kteří mají působnost na úseku vidimace a legalizace, a to zejména v souvislosti s novelou na úseku legalizace, v rámci zavedení legalizace elektronických podpisů, tzv. e-legalizace. Záměrem je nejen podrobně popsat práci ve formuláři eLegalizace v systému CzechPOINT, ale vysvětlit posluchačům důkladně i souvislosti, tak aby jednak pochopili práci s elektronickými podpisy ve vazbě na agendu ověřování, ale rozuměli i požadavkům kladeným na fyzické osoby, které chtějí eLegalizaci využít, jakož i navazující práci s takto legalizovanými dokumenty a byli tak schopni poskytnout jim potřebné informace.

Program:

  1. Přehled právních předpisů a relevantní metodiky Ministerstva vnitra
  2. Terminologické změny v zákoně o ověřování a ověřovací vyhlášce a jejich význam
  3. Důvody zavedení ověřování elektronických podpisů, smysl, cíl
  4. Legalizace elektronického podpisu:
    1. Možnosti úředního ověření elektronických podpisů
    2. Vymezení el. podpisů, které je možno úředně ověřit, včetně praktických ukázek
    3. Věcně příslušné orgány k provádění legalizace elektronických podpisů podle zákona o ověřování
    4. Postup při legalizaci elektronického podpisu ověřujícími úřady, včetně praktických ukázek
    5. Překážky legalizace s důrazem na specifika elektronického podpisu
    6. Vedení evidence legalizací elektronických podpisů
    7. Vícečetná legalizace a elektronické podpisy
    8. Vzájemná uznatelnost jednotlivých druhů úředně ověřených elektronických podpisů
    9. Ověřování výstupů eElegalizace a práce s nimi
    10. Prodloužení platnosti ověřovací doložky
    11. Správní poplatky

Online od 8:00 – 13:15h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.

Program bude nápomocen úředníkům v agendách matrik, a to zejména ve složitějších situacích, které v praxi nastávají v souvislosti s jednotlivými matričními událostmi, v provázanosti do soukromého práva rodinného a mezinárodního práva soukromého.

Program:

  1. Zvláštnosti a složitější případy v rámci matriční události narození.
  2. Zvláštnosti a složitější případy v rámci matriční události manželství (registrované partnerství).
  3. Zvláštnosti a složitější případy v rámci matriční události úmrtí.
  4. Vybrané příklady z praxe z oblasti jména.
  5. Vybrané příklady z praxe z oblasti uvedení a tvorby příjmení.
  6. Příprava a obsah kontrol výkonu přenesené působnosti na úseku matrik, užívání jména a příjmení.

bude podrobně probráno mj. i téma „vztahy stejnopohlavních rodičů a dětí

Online od 8:00 – 13:45h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.


Seminář má být nápomocen úředníkům v agendách matrik, a to ve vazbě na vybraná ustanovení občanského zákoníku. Důraz je kladen především na výklad vybraných ustanovení občanského zákoníku, zejména úpravy rodinného práva a jeho vztah k zákonu o matrikách.

Program:

1. OBČANSKÝ ZÁKONÍK – OBECNÝ ÚVOD, LEGISLATIVNÍ ČLENĚNÍ – Obecný úvod – Legislativní členění občanského zákoníku – Vymezení relevantních pojmů z části I. Občanského zákoníku (právní osobnost, svéprávnost, nascitur, zletilost, svéprávnost).

2. RODINNÉ PRÁVO – VYMEZENÍ RELEVANTNÍCH INSTITUTŮ, PŘÍKLADY Z PRAXE A VAZBA NA ZÁKON O MATRIKÁCH, KOMPARACE POSTUPŮ, PRAKTICKÁ CVIČENÍ
a) příbuzenství a švagrovství
b) určování a popírání rodičovství
• mateřství – pojem, způsob určení, popření a důsledky pro matriční praxi; náhradní mateřství
• otcovství – pojem, způsob určení, popření a důsledky pro matriční praxi
• zvláštní případy rodičovství – rodiče stejného pohlaví – specifika zápisu do matričních knih a matričních dokladů
c) rodičovská odpovědnost a osobní práva rodičů vůči dítěti
d) osvojení – jméno a příjmení osvojence, utajení osvojení, příjmení osvojence po zrušení osvojení, osvojení zletilého
e) náhradní rodičovská péče
• pěstounství
• poručnictví.

Online od 8:00 – 13:45h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.

Program:

  1. Správní řád jako základní procesní nástroj správního práva
  2. Základní zásady činnosti správních orgánů
  3. Obecná ustanovení o správním řízení
  4. Správní orgány (příslušnost věcná a místní, spory o příslušnost, delegace)
  5. Vedení řízení a úkony správních orgánů
  6. Doručování
  7. Účastníci řízení a zastoupení
  8. Úkony účastníků
  9. Podání, nahlížení do spisu
  10. Lhůty a počítání času, navrácení v předešlý stav
  11. Postup před zahájením řízení (podněty, odložení věci)
  12. Průběh řízení v prvním stupni (zahájení řízení, žádost, jednání z moci úřední, procesní postupy, ústní jednání)
  13. Podklady pro vydání rozhodnutí
  14. Zajištění účelu a průběh řízení (předvolání, předvedení, předběžné opatření…)
  15. Přerušení řízení a zastavení řízení
  16. Rozhodnutí (obsah, forma, náležitosti, lhůty pro jeho vydání, usnesení x rozhodnutí, právní moc, vykonatelnost)
  17. Nicotnost rozhodnutí
  18. Lhůty pro rozhodování, ochrana před nečinností
  19. Odvolací řízení
  20. Přezkumné řízení
  21. Obnova řízení a nové rozhodnutí
  22. Exekuce dle správního řádu
  23. Zvláštní ustanovení o správním řízení – část IV. správního řádu (sporné a deklaratorní řízení)
  24. Veřejnoprávní smlouvy
  25. Opatření obecné povahy
  26. Správní řád (aktuality a praxe – zejm. se zaměřením na eliminaci obstrukčního jednání)
  27. Vedení správního spisu

Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře, webináře.

Prezence od 8:30, začátek od 9:00 – 14:00h,

Praha – Praha 1, Václavské nám. 833/31 (v průchodu), ABF Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství.

Popis cesty: Metro C, Metro A, stanice Muzeum. Jdete-li Václavským náměstím dolů (zády k Národnímu muzeu), sídlo Nadace ABF je po Vaší pravé ruce, cca v polovině. V půlkulatém průchodu (viz fotografie) domu č. 31 (nápis čínské restaurace), nad obloukem je umístěn modrý ukazatel ABF. Pod průchodem pokračují další budovy směrem dolů: Meran hotel a Grand hotel Evropa.

Popis cesty: Metro B, stanice Můstek, výstup Václavské náměstí. Sídlo Nadace ABF je směrem nahoru k Národnímu muzeu (cca 30 m od výstupu z metra). Cestou budete míjet Grand hotel Evropa a hotel Meran. V půlkulatém průchodu (viz fotografie) domu č. 31 (nápis čínské restaurace), nad obloukem je umístěn modrý ukazatel ABF.

Nejbližší možnost parkování: např. Garáže PARKING CENTRUM vedle budovy Státní opery. Případně na některém parkovišti P+R na kraji Prahy a dále pak metrem do centra.


Program:

1. Zvláštní matrika obecně – obecné podmínky a rozhodující skutečnosti pro zápis matričních událostí.
2. Specifika při zápisu jednotlivých druhů matričních událostí včetně rozhodujících skutečnosti pro jejich zápis.
3. Vybraná ustanovení zákona o matrikách a jejich aplikace v novelizovaném znění v agendě zvláštní matriky.
– podmínky pro zápis narození dětí do 1 roku věku dítěte  
– uvedení tvaru jmen a příjmení při zápisu do matriky narození – upuštění od vícero jmen, od jména po otci (otčestva); mužský tvar příjmení žen
– dohoda manželů o příjmení při zápisu manželství
4. Dopad zákona č. 123/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů na zápisy trvalých svazků dvou osob stejného pohlaví do zvláštní matriky
– postup při podání žádosti o „prvozápis“ do zvláštní matriky po 1.1.2025
– možné změny v zápisech registrovaného partnerství zapsaných ve zvláštní matrice do 31.12.2024, včetně možnosti „překlopení“ registrovaného partnerství na partnerství
– dohody o příjmení partnerů.
5.   Rozbor praktických příkladů včetně aktuálních příkladů z praxe – popis konkrétních situací s uvedením různých variant jejich řešení.

Dotazy a diskuse v průběhu celého semináře.

Online od 8:00 – 13:00 – všem doporučujeme přihlásit se včas před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.


Seminář má být nápomocen úředníkům ÚSCv agendách matrik – matrikářům, kteří matriční událost úmrtí vyřizují. Cílem je podat ucelený souhrnný výklad k vedení matriky úmrtí, a to v jednotlivých krocích od oznámení události, přípravy podkladů a šetření, až po zápis do AIS EO, splnění oznamovací povinnosti a uložení ve sbírce listin. Zabývá se výkladem konkrétní problematiky, kterou matrikářky řeší při své každodenní praxi.

Program:

  1. Kniha úmrtí – doba uložení, matriční tiskopisy, způsob vedení matriční knihy, lhůty, provádění oprav, uzavření zápisu
  2. Sbírka listin vedená ke knize úmrtí a její předání nadřízenému orgánu
  3. Oznámení matriční události úmrtí
  4. Úmrtí občana ČR a úmrtí cizince
  5. Podklady pro zápis do knihy úmrtí a šetření matrikáře
  6. Zápis úmrtí do matriční knihy
  7. Zápis úmrtí osoby nezjištěné totožnosti
  8. Vydání úmrtního listu
  9. Zápis do AIS EO, plnění oznamovací povinnosti
  10. Výměna matrik s cizinou v případě úmrtí
  11. Dodatečné zápisy a záznamy do matriční knihy úmrtí
  12. Vydávání výpisů a nahlížení do matriční knihy úmrtí, sbírky listin
  13. Správní poplatky

online od 8:00 – 14:00h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.


PROGRAM:   PREZENTACE V PROGRAMU POWERPOINT, VIZUÁLNÍ A AUDIO PREZENTACE ČESKÉ STÁTNÍ SYMBOLIKY

I.                     Státní symboly České republiky

1)      Právní zakotvení

2)      Druhy státních symbolů – obecné vymezení

3)      Velký státní znak (dále též jen „VSZ“) – popis symbolu; stručně k historii a významu symboliky VSZ; pravidla užívání VZS – oprávněné osoby, podmínky užití, obvyklé způsoby užití, nevhodné způsoby užití, zakázané způsoby užití, vč. možného postihu; závěsný odznak starostů a hejtmanů; VSZ ve školách, volebních místnostech, obřadních místnostech

4)      Malý státní znak (dále též jen „MSZ“) – popis symbolu, stručně k historii a významu MSZ; pravidla užívání MSZ – oprávněné osoby, podmínky užití, obvyklé způsoby užití, nevhodné způsoby užití, zakázané způsoby užití, vč. možného postihu; úřední razítko – pravidla správného užívání

5)      Státní vlajka – popis symbolu; stručně k historii a významu státní vlajky; pravidla užívání státní vlajky, modelové příklady správného a chybného užití, vč. možného postihu, hierarchie vlajek (doplněno o praktické ukázky správného a chybného vyvěšení vlajky); státní smutek

6)      Státní hymna – popis symbolu; stručně k historii státní hymny; pravidla užívání státní hymny, dostupné nahrávky, příklady správného a chybného užití, vč. možného postihu; interpretace hymny a autorské právo

7)      Vlajka prezidenta republiky – popis symbolu; subjekty oprávněné k užívání, pravidla užívání, možný postih za nesprávné užití

8)      Státní pečeť – popis symbolu; subjekty oprávněné k užívání, pravidla užívání, obvyklé případy užití, možný postih za nesprávné užití

9)      Státní barvy – popis symbolu; subjekty oprávněné k užívání, pravidla užívání, nejčastější případy užití, možný postih za nesprávné užití

II.                   Symbolika obcí a krajů

  1. Symbolika obcí
  1. Právní zakotvení
  2. Postup pro přidělení znaku a vlajky obce
  3. Podmínky užívání obecní symboliky, vč. možného postihu zneužití
  4. Razítka a písemností obce
  5. Specifika symboliky statutárních měst a jejich částí/obvodů; primátorské insignie
  6. Symbolika krajů
  1. Právní zakotvení
  2. Postup pro přidělení znaku a vlajky kraje
  3. Znaky a vlajky jednotlivých krajů
  4. Podmínky užívání krajské symboliky, vč. možného postihu
  5. Razítka a písemnosti krajů
  6. Hlavní město Praha

a.     Znak, vlajka a razítko hlavního města Prahy

b.     Podmínky užití pražské symboliky, vč. možného postihu

c.      Primátorské insignie

d.     Znaky a vlajky městských částí

III.                 Autorské právo a ochranné známky ve vazbě na státní, obecní a krajskou symboliku. Jednotlivá témata budou doprovázena ukázkami a příklady z praxe.

Online od 8:00 – 13:45 – všem doporučujeme přihlásit se včas před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.


Seminář je určen matrikářům všech stupňů matričních úřadů. Důraz je kladen především na výklad a komparaci vybraných obecných ustanovení zákona o matrikách a občanského zákoníku. Seminář reaguje na změny v zákoně o matrikách a občanském zákoníku účinné od 1. 1. 2024 a 1. 1. 2025.

Program:

Vzdělávací program je členěn na následující témata:

  1. Jméno – definice 
  2. Zápis jména/jmen do matriční knihy
  3. Volba druhého jména
  4. Zápis jména do zvláštní matriky
  5. Užívání české podoby cizojazyčného jména
  6. Užívání jména v nesprávné podobě – v dobré víře po dobu nejméně 5 let
  7. Zápis jména na žádost podle původního zápisu, tj. v jiném než českém jazyce
  8. Zápis jména příslušníků národnostních menšin
  9. Zápis jména občana ČR a současně občana jiného čl. státu EU
  10. Jména uvedená v matričním dokladu k 31.12.1949
  11. Příjmení
  12. Definice rodného příjmení
  13. Tvorba příjmení v souvislosti s uzavřením manželství a partnerství
  14. Dodatečné dohody o příjmení  
  15. Zápis příjmení žen v mužském tvaru
  16. Zápis více příjmení
  17. Upuštění od užívání více příjmení
  18. Zpětvzetí příjmení 
  19. Zápis příjmení občana ČR a současně občana jiného čl. státu EU
  20. Užívání příjmení v nesprávné podobě – v dobré víře po dobu nejméně 5 let