Online od 8:00 – 13:15h,
časový rozsah 6h, AK/PV-779/2023


Seminář má pomoci úředníkům územních samosprávných celků vykonávajícím shromažďovací agendu ve schopnosti praktické aplikace zákona o právu shromažďovacím, s ohledem na aktuální judikaturu správních soudů i právem ne vždy předvídané situace. Program je zacílen zejména na pracovníky obecních úřadů a krajských úřadů, přínosem však může být i policistům (zejména věnujícím se zvládání hromadných akcí či problematice extremismu) nebo představitelům obecní samosprávy (starostové, primátoři). Důraz je kladen především na seznámení s platnou právní úpravou, jejím ústavním a judikatorním rámcem, nejčastějšími postupy při regulaci veřejných shromáždění, včetně řešení obstrukčních praktik, a v neposlední řadě se způsobem hájení správních rozhodnutí či faktických úkonů úřadu či policie před správními soudy.

Program:

1.Ústavní rámec shromažďování a základní pojmy

–          Ústavní, mezinárodní a zákonné zakotvení shromažďovacího práva (Listina, EÚLP, shromažďovací zákon)

–          Související předpisy

–          Pojem shromáždění v judikatuře NSS a ESLP; spontánní a náboženská shromáždění

–          Účel shromáždění, místo shromáždění, osoba svolavatele (s ohledem na judikaturu)

2. Procesní postupy při regulaci shromáždění

–          Práva a povinnosti úřadu a policie, dále svolavatele, účastníků a třetích osob

–          Náležitosti oznámení shromáždění, komunikace se svolavatelem; konflikty více shromáždění nebo veřejných akcí; ex lege zakázaná místa shromáždění

–          Odložení oznámení; stanovení podmínek konání shromáždění; zákaz shromáždění: důvody (oprávnění) pro zvolený postup, procesní pravidla

–          Pokyny na místě samém, rozpuštění shromáždění: tituly k úkonům, forma úkonů

–          Odpovědnost za přestupky proti shromažďovacímu zákonu i dle zákona o některých přestupcích, výjimky oproti zvláštním úpravám; maskování a zbraně

3.Souběžné a následné postupy úřadu či policie

  • Vedení spisu, dokazování
  • Spolupráce orgánů veřejné moci
  • Práce s judikaturou
  • Typy žalob, relevantní argumentace
  • Obstrukční praktiky a požadavky („petice“, blokády, „parazitické“ akce, zvláštní užívání pozemních komunikací, proti-shromáždění, extremistické akce aj.)

Odpovědi na dotazy v průběhu celého semináře.

Online od 8:00 – 13:45h

Číslo akreditace: AK/PV-1025/2022


Program:

Občanské průkazy

  1. Přehled právních předpisů
  2. OP jako pojem a druhy OP
  3. Zapisované údaje do OP
  4. Vydávání a převzetí OP
  5. Doba platnosti, skončení platnosti OP
  6. Povinnosti držitelů OP a dalších osob (nakládání s OP)
  7. Působnost na úseku OP
  8. Přestupky na úseku OP
  9. Evidence OP, poskytování údajů
  10. Správní poplatky
  11. Informace MV a KÚ

Cestovní doklady

  1. Přehled právních předpisů
  2. Pojem a používání cestovního dokladu
  3. Údaje zapisované do cestovního dokladu, změny a doplnění včetně zápisu dětí
  4. Doba platnosti cestovních dokladů
  5. Podmínky k vydání cestovního dokladu
  6. Doklady potřebné pro vydání cestovních dokladů
  7. Příjem žádostí o vydání cestovních dokladů
  8. Prokazování údajů v žádosti
  9. Výdej – převzetí vyhotovených dokladů
  10. Informační systém evidence CD, poskytování údajů
  11. Povinnosti občanů na úseku cestovních dokladů
  12. Správní poplatky

Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře.

Online od 8:00 – 14:00h

Akreditace: AK/PV-151/2023


Program:

I. Úvod:

·    Shrnutí důležitých pojmů s mezinárodním prvkem s dopadem do matriční agendy.

·    Hierarchie pramenů práva ve vazbě na mezinárodní právo a matriční agendu a způsob práce s nimi.

II. Mezinárodní aspekty rodičovství

  • podmínky určování otcovství s mezinárodním prvkem
  • osvojení
  • rodičovství stejnopohlavních párů
  • náhradní mateřství
  • uznávání cizozemských rozhodnutí a veřejných listin ve věci rodičovství

III. Mezinárodní aspekty jména a příjmení

  • volba právní úpravy
  • matriční zápisy cizojazyčných jmen a příjmení českých občanů
  • matriční zápisy jmen a příjmení cizinců nebo občanů ČR ze zahraničí
  • změna cizojazyčného jména a příjmení
  • jména a příjmení příslušníků národnostních menšin
  • změny jména a příjmení cizince
  • uznávání cizozemských rozhodnutí a jiných veřejných listin ve věci změny jména a příjmení

IV. Apostila – podmínky přijetí/odmítnutí apostilované listiny – poznatky Haagské konference mezinárodního práva soukromého k práci s apostilami s dopadem do matriční agendy.

V. Unijní aspekty matrik – aktuální otázky spojené s aplikací relevantních nařízení EU na úseku matrik, vč. postupu matričních úřadů po výstupu Velké Británie z EU a chystaných změn v právu EU s dopadem do matriční agendy.

VI. Výměna matrik

VII. Úřední překlady do českého jazyka, transkripce nelatinských znaků do latinky.

Dotazy, diskuse v průběhu semináře. Celý seminář bude obsahovat praktické příklady.

Online od 8:00

Akreditace AK/PV-585/2022


Na tento seminář navazuje seminář „Mezinárodní smlouvy a cizozemské listiny v praxi matrik pro pokročilé, webinář“ dne 19. 3. 2024

Program:

·    Přehled právních předpisů na úseku mezinárodního práva soukromého

·    Zákon č. 91/2012 Sb. – výklad vybraných ustanovení

·    Platnost cizozemských veřejných listin na území ČR

·    Uznávání cizozemských rozsudků na území ČR

·    Praktické příklady

·    Dotazy, diskuse

Online od 8:00

Akreditace: AK/PV-678/2022


Seminář má být nápomocen úředníkům v agendách matrik, jména a příjmení, a to ve vazbě na vybraná ustanovení občanského zákoníku, zejména jeho části druhé – po velké novele.

Program:

  1. OBČANSKÝ ZÁKONÍK, část první – VÝKLAD VYBRANÝCH USTANOVENÍ, PŘÍKLADY S VAZBOU NA ZÁKON O MATRIKÁCH, JMÉNU A PŘÍJMENÍ
  1. Předmět úpravy, legislativní členění.
  2. Právní domněnky a právní fikce, spojka „nebo“ a její význam.
  3. Právní osobnost, svéprávnost, osoba blízká, právní osobnost člověka, počaté dítě, důkaz smrti, domněnka smrti, místo úmrtí, pohřeb, změna pohlaví, zletilost, nezletilí, přiznání svéprávnosti, omezení svéprávnosti.
  4. Jméno člověka, pseudonym, bydliště.
  5. Zastoupení, substitut, smluvní zastoupení, zákonné zastoupení a opatrovnictví, opatrovnictví člověka.
  6. Právní skutečnosti, právní jednání, forma právních jednání, veřejná listina, právní události, počítání času.
  7. RODINNÉ PRÁVO, část druhá – PŘÍKLADY Z PRAXE S VAZBOU NA ZÁKON O MATRIKÁCH, JMÉNU A PŘÍJMENÍ, KOMPARACE POSTUPŮ
  1. Manželství – definice, vznik a zánik, sňatek občanský, sňatek církevní, příjmení u sňatku, místo uzavření manželství, zdánlivé manželství a neplatnost, příjmení po rozvodu.
  2. Příbuzenství a švagrovství – definice, linie a stupně příbuzenství.
  3. Určování rodičovství – mateřství a otcovství.
  4. Osvojení – definice, druhy, vliv na status člověka, vliv na jméno a příjmení.
  5. Rodiče a dítě – osobní jméno a příjmení dítěte, rodičovská odpovědnost, zastoupení dítěte.
  6. Poručenství, opatrovnictví dítěte, svěření do péče jiné osoby, pěstounství.
  7. USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ, část pátá – PŘÍKLADY Z MATRIČNÍ PRAXE
  1. Ustanovení společná.
  2. Ustanovení přechodná a závěrečná.
  3. Účinnost.

Online od 8:00

Akreditace: AK/PV-641/2023


Tento seminář má za cíl seznámit posluchače – úředníky pracující s cizozemskými listinami, např. pracovníky matričních úřadů, živnostenských úřadů, odborů školství, velmi podrobně s institutem apostily a prací s apostilovanými veřejnými listinami.

Program:

  • Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin (tzv. „Úmluva o apostile“) – důvody přijetí, význam, závaznost pro ČR
  • K čemu slouží a jak funguje apostila
  • Práce s informacemi Haagské konference pro mezinárodní právo soukromé k Úmluvě o apostile (platnost, účinnost, teritoriální působnost, nástupnictví, výhrady smluvních států, apostilní orgány smluvních států, doporučení Haagské konference)
  • Práce s cizozemskými veřejnými listinami s apostilními doložkami, vč. praktických ukázek
  • Důvody pro odmítnutí apostily (validní/nevalidní)
  • eApostila, vč. vzorů a ukázek práce s nimi
  • Apostila na elektronických listinách
  • eApostila k analogovým listinám
  • Překlady apostilovaných veřejných listin
  • Apostilace veřejných listin s vícero podpisy/razítky
  • Apostilace vybraných typů veřejných listin (staré dokumenty, doklady totožnosti, církevní listiny, diplomy, dokumenty mezinárodních organizací, cizojazyčné dokumenty)
  • Apostilace českých veřejných listin (apostilovatelné listiny, apostilní orgány, postup a zdroje informací)

Online od 8:00

Akreditace: AK/PV-1025/2022


Program:

Občanské průkazy

  1. Přehled právních předpisů
  2. OP jako pojem a druhy OP
  3. Zapisované údaje do OP
  4. Vydávání a převzetí OP
  5. Doba platnosti, skončení platnosti OP
  6. Povinnosti držitelů OP a dalších osob (nakládání s OP)
  7. Působnost na úseku OP
  8. Přestupky na úseku OP
  9. Evidence OP, poskytování údajů
  10. Správní poplatky
  11. Informace MV a KÚ

Cestovní doklady

  1. Přehled právních předpisů
  2. Pojem a používání cestovního dokladu
  3. Údaje zapisované do cestovního dokladu, změny a doplnění včetně zápisu dětí
  4. Doba platnosti cestovních dokladů
  5. Podmínky k vydání cestovního dokladu
  6. Doklady potřebné pro vydání cestovních dokladů
  7. Příjem žádostí o vydání cestovních dokladů
  8. Prokazování údajů v žádosti
  9. Výdej – převzetí vyhotovených dokladů
  10. Informační systém evidence CD, poskytování údajů
  11. Povinnosti občanů na úseku cestovních dokladů
  12. Správní poplatky

Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře.

Online, začátek od 8:00

Akreditace: AK/PV-642/2023


Vzdělávací program bude nápomocen úředníkům v agendách evidence obyvatel, kteří začínají, nebo si chtějí připomenout základy činnosti ohlašovny, a to ve vazbě na vybraná ustanovení zákona o evidenci obyvatel. Je velmi vhodný pro starosty či místostarosty, kteří tuto agendu vykonávají sami, protože nemají v úřadu zařazeného žádného úředníka.

Program:

1. Přehled právních předpisů.

2. Základní registry a agendové informační systémy veřejné správy pro potřebu ohlašovny.

3. Postavení evidence obyvatel v systému veřejné správy, zapisovatelé a uživatelé údajů.

4. Výklad základních pojmů zákona o evidenci obyvatel.

5. Trvalý pobyt – formy vedení údajů o TP; vznik, změna, zrušení, ukončení TP; správní poplatky.

6. Oprávněnost užívat nemovitost a formy jejího prokazování – vlastnictví, spoluvlastnictví, nájem, pronájem.

7. Základní modelové situace při změně trvalého pobytu – praktické ukázky.

8. Zapisování údajů do CzechPoint@office.

9. Vedení manuální evidence.

10. Změnové sestavy – možnosti aktualizace evidence obyvatel.

11. Adresa pro doručování, zprostředkování kontaktu.

12. Poskytování údajů oprávněným subjektům.

13. Diskuse a dotazy.

Online 8:00 – 13:45h ,

AK/PV-1025/2022

Program:

Občanské průkazy

  1. Přehled právních předpisů
  2. OP jako pojem a druhy OP
  3. Zapisované údaje do OP
  4. Vydávání a převzetí OP
  5. Doba platnosti, skončení platnosti OP
  6. Povinnosti držitelů OP a dalších osob (nakládání s OP)
  7. Působnost na úseku OP
  8. Přestupky na úseku OP
  9. Evidence OP, poskytování údajů
  10. Správní poplatky
  11. Informace MV a KÚ

Cestovní doklady

  1. Přehled právních předpisů
  2. Pojem a používání cestovního dokladu
  3. Údaje zapisované do cestovního dokladu, změny a doplnění včetně zápisu dětí
  4. Doba platnosti cestovních dokladů
  5. Podmínky k vydání cestovního dokladu
  6. Doklady potřebné pro vydání cestovních dokladů
  7. Příjem žádostí o vydání cestovních dokladů
  8. Prokazování údajů v žádosti
  9. Výdej – převzetí vyhotovených dokladů
  10. Informační systém evidence CD, poskytování údajů
  11. Povinnosti občanů na úseku cestovních dokladů
  12. Správní poplatky

Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře.

online od 8:00 – 13:15

číslo akreditace: AK/PV-1025/2022

Program: 

Občanské průkazy

Přehled právních předpisů, OP jako pojem a druhy OP, Zapisované údaje do OP, Vydávání a převzetí OP, Doba platnosti, skončení platnosti OP, Povinnosti držitelů OP a dalších osob (nakládání s OP), Působnost na úseku OP, Přestupky na úseku OP, Evidence OP, poskytování údajů, Správní poplatky, Informace MV a KÚ.

Cestovní doklady

Přehled právních předpisů, Pojem a používání cestovního dokladu, Údaje zapisované do cestovního dokladu, změny a doplnění včetně zápisu dětí, Doba platnosti cestovních dokladů, Podmínky k vydání cestovního dokladu, Doklady potřebné pro vydání cestovních dokladů, Příjem žádostí o vydání cestovních dokladů, Prokazování údajů v žádosti, Výdej – převzetí vyhotovených dokladů, Informační systém evidence CD, poskytování údajů, Povinnosti občanů na úseku cestovních dokladů, Správní poplatky.

Dotazy a diskuze.