Online od 8:00 – 14:30h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
PRO ÚPLNÉ ZAČÁTEČNÍKY – pro starosty nebo místostarosty obcí, kteří provádějí agendu ověřování u obecních úřadů a také pro začínající úředníky územních samosprávných celků. Tento seminář bude zaměřen na podrobný výklad základů na úseku ověřování (co je vidimace a legalizace) včetně praktických ukázek zápisů do ověřovací knihy a ověřovací doložky.
Seminář bude nápomocen úředníkům, ale i starostům a místostarostům územních samosprávných celků, které mají působnost na úseku vidimace a legalizace, a to zejména v souvislosti s nutnou znalostí příslušných právních předpisů z oblasti vidimace a legalizace, ale i ustanovení správního řádu a notářského řádu.
Program:
- Přehled právních předpisů a informací MV
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování
- Působnost na úseku vidimace a legalizace
- Vidimace – praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, listiny opatřené viditelnými zajišťovacími prvky
- Legalizace – příklady z praxe, e-Legalizace
- Vybraná společná ustanovení
- Správní poplatky – výklad
- Správní řád
- Notářský řád – rozdíly mezi zákonem o ověřování a notářským řádem
- Kontrola výkonu přenesené působnosti
DVOUDENNÍ seminář pro ohlašovny a ověřující osoby 27. – 28. 3. 2025
Hradec Králové, hotel Tereziánský Dvůr.
Lektoři:
Bc. Pavlína Bartáková – „Vidimace a legalizace od A do Z“ – aktuálně z praxe
Mgr. David Fátor – „Jak správně vést evidenci obyvatel – ohlašovnu“
Prezence ve čtvrtek 27. 3. bude probíhat od 9:00 do 10:00. Začátek bloku seminářů bude od 10:00.
Čtvrtek začátek 10:00 – předpokládaný konec prvního bloku seminářů kolem 17-18:00. Dále debata s lektory, po večeři připravujeme překvapení pro všechny účastníky semináře.
Pátek začátek 8:00 – předpokládaný konec kolem 12:00. Kdo bude mít zájem, je možné vzít si páteční oběd s sebou.
Pokud máte speciální požadavky na ubytování či stravu, dejte nám to prosím vědět nejdéle týden před začátkem semináře (vavs@vavs.cz, 776 003 227).
V opačném případě nemůžeme zaručit, že budeme Vašim požadavkům schopni vyhovět.
Program semináře
Mgr. David Fátor – „Jak správně vést evidenci obyvatel – ohlašovnu“
- Evidence obyvatel, historie, definice.
Přehled právních předpisů.
Základní registry a agendové informační systémy veřejné správy.
- Zákon o evidenci obyvatel
Definice, pojmy, subjekty údajů, výkon státní správy, IS EO – obsah, zapisovatelé a uživatelé, zdroje IS EO – příklady z praxe. Změna místa trvalého pobytu – osobní podání, podání na základě zákonného zastoupení a na základě zmocnění. Povinnosti občana. Povinnosti ohlašovny. Zvláštní postupy ohlašovny a výklad k postupům podle správního řádu.
- Jak správně vést ohlašovnu PRAKTICKY – co ohlašovna vykonává.
- Praktické situace a příklady, práce s písemným materiálem, ukázky zapisování do aplikace CzechPoint@office.
- Zapisuje do IS EO; Využívá údaje z IS EO; Vydává potvrzení podle § 8 odst. 3;
- Přijímá ohlášení změny místa trvalého pobytu; Vydává potvrzení podle § 10 odst. 7;
- Vydává potvrzení podle § 10 odst. 8; Přijímá ohlášení o ukončení trvalého pobytu;
- Postup podle § 10a; Přijímá žádosti podle § 10b; Ukládá písemnosti podle § 10c;
- Vede správní řízení podle § 12; Ověřuje údaje v katastru nemovitostí podle § 12a;
- Vede manuální evidenci; Vydává potvrzení podle § 20
- Praktické příklady, dotazy a diskuse.
- Správní poplatky
- —————————————————————————
Bc. Pavlína Bartáková – „Vidimace a legalizace od A do Z“ – aktuálně z praxe
- Přehled právních předpisů a informací MV, správní řád, notářský řád.
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování.
- Působnost na úseku vidimace a legalizace dle zákona a ostatními subjekty.
- Vidimace – vidimovaná listina, předložená listina, překážky vidimace, praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, Glosář Prado, způsob provedení vidimace, vidimační doložka, forma.
- Legalizace – podmínky, překážky legalizace, příklady z praxe, způsob provedení, legalizační doložka, forma, ověřovací kniha – vedení, změny, zápisy, opravy.
- Legalizace elektronického podpisu, e-legalizace – možnosti úředního ověření el. podpisů, příslušnost, druhy el.podpisů, postupy při e-legalizaci, překážky, vady. Další e-legalizace.
- Správní poplatky.
Místo konání: Hotel Tereziánský dvůr – Jana Koziny 336/4, 50003 Hradec Králové
. . .
Doprava od autobusového a vlakového nádraží:
Trolejbus č.2 a č.4, zastávka Komenského (cca 100m od hotelu)
Trolejbus č. 7, zastávka Stará nemocnice (cca 200m od hotelu)
Informace k jízdenkám MHD Hradec Králové zde: https://www.dpmhk.cz/5/Jizdne/
Jízdenku v hodnotě 25 Kč (nepřestupní jízda) lze zakoupit ve stánku PNS přímo na nádraží.Nebo formou mobilní jízdenky https://www.dpmhk.cz/14/Mobilni_jizdenka/ – jízdenku je možno zakoupit kdykoli a kdekoli. Není třeba hotovosti ani automatu na nákup jízdenky. K nákupu jízdenky stačí pouze Váš mobilní telefon.
Nebo https://www.dpmhk.cz/hopon/ umožňuje cestujícím kupovat jízdenky prostřednictvím chytrého telefonu i bez mobilních dat, přímou platbou z kreditní karty.
Autem: Jak se k nám dostanete | EA Hotel Tereziánský dvůr (hotelterezianskydvur.com)
Součástí hotelu je krytý parking za poplatek 100 Kč/pobyt
Příjezd do parkingu z ulice Plácelova, z parkingu je přímý vstup do recepce hotelu. Neubytovaní platí první hodinu 20Kč, každou další hodinu 10Kč.
Cena 6300 Kč
Cena obsahuje snížené vložné za 2 semináře, celodenní stravování ve čtvrtek a pátek, pronájem konferenčních prostor a techniky (školní uspořádání), přípravu materiálů, 1x ubytování (nocleh se snídaní), městskou daň. Ubytování je zajištěno ve 2 nebo 3 lůžkových pokojích. Rozpis ubytovaných (snažíme se, aby v pokoji byli účastníci z jednoho úřadu, ženy a muži zvlášť) zajišťuje agentura VAVS.
Cca 3 týdny před konáním obdrží účastníci program s podrobnými organizačními informacemi.
V případě, že požadujete účast na této dvoudenní akci
– bez ubytování (cena akce bez ubytování 4.900 Kč), nebo požadujete
– jednolůžkový pokoj (za příplatek 700 Kč), nebo požadujete
– nocleh navíc již ze středy na čtvrtek (plus 1 400 Kč ve 2-3 lůžk. pokoji, nebo plus 2100 Kč v 1 lůžk. pokoji),
odešlete objednávku – viz níže a poté nás prosím se svým požadavkem kontaktujte emailem vavs@vavs.cz.
Pokud máte speciální požadavky na ubytování či stravu, dejte nám to prosím vědět nejdéle týden před začátkem semináře (vavs@vavs.cz, 776 003 227).
V opačném případě nemůžeme zaručit, že budeme Vašim požadavkům schopni vyhovět.
Uzávěrka přihlášek: do naplnění kapacity – máme omezený počet míst.
Prezence od 8:30, začátek od 9:00 – 14:00h,
Ústí nad Labem – Zasedací sál v budově A krajského úřadu, Velká Hradební 3118/48
Vzdělávací program „SPRÁVNÍ POPLATKY na úseku ověřování – vidimace a legalizace, matrik, jména a příjmení“ má být nápomocen úředníkům ÚSC na úseku matrik, jména a příjmení a na úseku ověřování – vidimace a legalizace.
Cílem je seznámit posluchače s právní úpravou správních poplatků v matričních agendách, tedy na úseku matrik, jména a příjmení a na úseku vidimace a legalizace. V obecné části semináře budou vysvětlena obecná pravidla týkající se správních poplatků, dopadající na veškeré správní poplatky. Ve zvláštní části budou posluchači velmi podrobně a na řadě praktických příkladů seznámeni s konkrétními pravidly pro vyměřování a výběr správních poplatků na úseku vidimace a legalizace a v matričních agendách. Cílem je kompletní seznámení s danou oblastí, což by mělo vést k prohloubení dovedností úředníků úředních samosprávných celků zařazených na pozici ověřujících osob a matrikářů.
Prezentace v programu PowerPoint
Program:
I. Relevantní právní úprava
II. Správní poplatky – obecné otázky
- předmět správních poplatků
- subjekty vybírajících správní poplatky
- poplatníci správních poplatků
- pravidla pro vyměřování a výběr správních poplatků
- placení správních poplatků
- splatnost správních poplatků a následky nezaplacení
- vrácení poplatku
- osvobození od poplatku
- podle § 8 zákona o správních poplatcích
- položkové
- sleva na poplatku
- dohled finančních úřadů
III. Správní poplatky na úseku vidimace a legalizace a v matričních agendách – vymezení poplatků, podmínky výběru, osvobození
1. Správní poplatky na úseku vidimace a legalizace
a. poplatky podle položky 4 Sazebníku správních poplatků – vidimace
b. poplatky podle položky 5 Sazebníku správních poplatků – legalizace
2. Správní poplatky na úseku matrik
a. poplatky podle položky 3 Sazebníku správních poplatků
- vydávání matričních dokladů
- vydávání vícejazyčných standardních formulářů
- získávání údajů z matričních knih a sbírek listin (nahlížení, potvrzení, druhopisy, výpisy)
b. poplatky podle položky 12 Sazebníku správních poplatků – poplatky spojené s uzavíráním manželství a vstupem do partnerství
c. poplatky podle položky 11 Sazebníku správních poplatků – poplatky spojené se změnou jména a příjmení
IV. Správní řízení na úseku správních poplatků
Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře.
Online od 8:00 – 13:15h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
Program:
- Přehled právních předpisů a informací MV, správní řád, notářský řád.
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování.
- Působnost na úseku vidimace a legalizace dle zákona a ostatními subjekty.
- Vidimace – vidimovaná listina, předložená listina, překážky vidimace, praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, Glosář Prado, způsob provedení vidimace, vidimační doložka, forma.
- Legalizace – podmínky, překážky legalizace, příklady z praxe, způsob provedení, legalizační doložka, forma, ověřovací kniha – vedení, změny, zápisy, opravy.
- Legalizace elektronického podpisu, e-legalizace – možnosti úředního ověření el. podpisů, příslušnost, druhy el.podpisů, postupy při e-legalizaci, překážky, vady. Další e-legalizace.
- Správní poplatky.
Prezence od 8:30, začátek od 9:00 – 14:00h,
Plzeň – Hotel Trend, Kovářská 2844/13a – Cca 200m od autobusového nádraží. Možnost parkování před budovou nebo u OC Plaza (100m).
Vzdělávací program „SPRÁVNÍ POPLATKY na úseku ověřování – vidimace a legalizace, matrik, jména a příjmení“ má být nápomocen úředníkům ÚSC na úseku matrik, jména a příjmení a na úseku ověřování – vidimace a legalizace.
Cílem je seznámit posluchače s právní úpravou správních poplatků v matričních agendách, tedy na úseku matrik, jména a příjmení a na úseku vidimace a legalizace. V obecné části semináře budou vysvětlena obecná pravidla týkající se správních poplatků, dopadající na veškeré správní poplatky. Ve zvláštní části budou posluchači velmi podrobně a na řadě praktických příkladů seznámeni s konkrétními pravidly pro vyměřování a výběr správních poplatků na úseku vidimace a legalizace a v matričních agendách. Cílem je kompletní seznámení s danou oblastí, což by mělo vést k prohloubení dovedností úředníků úředních samosprávných celků zařazených na pozici ověřujících osob a matrikářů.
Prezentace v programu PowerPoint
Program:
I. Relevantní právní úprava
II. Správní poplatky – obecné otázky
- předmět správních poplatků
- subjekty vybírajících správní poplatky
- poplatníci správních poplatků
- pravidla pro vyměřování a výběr správních poplatků
- placení správních poplatků
- splatnost správních poplatků a následky nezaplacení
- vrácení poplatku
- osvobození od poplatku
- podle § 8 zákona o správních poplatcích
- položkové
- sleva na poplatku
- dohled finančních úřadů
III. Správní poplatky na úseku vidimace a legalizace a v matričních agendách – vymezení poplatků, podmínky výběru, osvobození
1. Správní poplatky na úseku vidimace a legalizace
a. poplatky podle položky 4 Sazebníku správních poplatků – vidimace
b. poplatky podle položky 5 Sazebníku správních poplatků – legalizace
2. Správní poplatky na úseku matrik
a. poplatky podle položky 3 Sazebníku správních poplatků
- vydávání matričních dokladů
- vydávání vícejazyčných standardních formulářů
- získávání údajů z matričních knih a sbírek listin (nahlížení, potvrzení, druhopisy, výpisy)
b. poplatky podle položky 12 Sazebníku správních poplatků – poplatky spojené s uzavíráním manželství a vstupem do partnerství
c. poplatky podle položky 11 Sazebníku správních poplatků – poplatky spojené se změnou jména a příjmení
IV. Správní řízení na úseku správních poplatků
Dotazy a diskuze v průběhu celého semináře.
Online od 8:00 – 14:30h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
PRO ÚPLNÉ ZAČÁTEČNÍKY – pro starosty nebo místostarosty obcí, kteří provádějí agendu ověřování u obecních úřadů a také pro začínající úředníky územních samosprávných celků. Tento seminář bude zaměřen na podrobný výklad základů na úseku ověřování (co je vidimace a legalizace) včetně praktických ukázek zápisů do ověřovací knihy a ověřovací doložky.
Seminář bude nápomocen úředníkům, ale i starostům a místostarostům územních samosprávných celků, které mají působnost na úseku vidimace a legalizace, a to zejména v souvislosti s nutnou znalostí příslušných právních předpisů z oblasti vidimace a legalizace, ale i ustanovení správního řádu a notářského řádu.
Program:
- Přehled právních předpisů a informací MV
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování
- Působnost na úseku vidimace a legalizace
- Vidimace – praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, listiny opatřené viditelnými zajišťovacími prvky
- Legalizace – příklady z praxe, e-Legalizace
- Vybraná společná ustanovení
- Správní poplatky – výklad
- Správní řád
- Notářský řád – rozdíly mezi zákonem o ověřování a notářským řádem
- Kontrola výkonu přenesené působnosti
Online od 8:00 – 12:30h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
Kurz poskytuje účastníkům základní vhled do fundamentálních konceptů AI (umělá inteligence – angl. A.I. Artificial Intelligence). Cílem kurzu je zdokonalovat povědomí úředníků české veřejné správy o AI, možnostech, které AI představuje, jak může být do jejich činnosti zapojena a zúročena.
Program:
- Umělá inteligence – angl. A.I. Artificial Intelligence
- co je to AI
- hledání definice AI a příbuzné obory
- oblasti, v nichž má AI potenciál
- obecně/následně aplikace na veřejnou správu
- právní regulace AI (AI ACT)
Online od 8:00 – 13:15. Všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
Seminář bude nápomocen úředníkům územních samosprávných celků, kteří mají působnost na úseku vidimace a legalizace, a to zejména v souvislosti s novelou na úseku legalizace, v rámci zavedení legalizace elektronických podpisů, tzv. e-legalizace. Záměrem je nejen podrobně popsat práci ve formuláři eLegalizace v systému CzechPOINT, ale vysvětlit posluchačům důkladně i souvislosti, tak aby jednak pochopili práci s elektronickými podpisy ve vazbě na agendu ověřování, ale rozuměli i požadavkům kladeným na fyzické osoby, které chtějí eLegalizaci využít, jakož i navazující práci s takto legalizovanými dokumenty a byli tak schopni poskytnout jim potřebné informace.
Program:
- Přehled právních předpisů a relevantní metodiky Ministerstva vnitra
- Terminologické změny v zákoně o ověřování a ověřovací vyhlášce a jejich význam
- Důvody zavedení ověřování elektronických podpisů, smysl, cíl
- Legalizace elektronického podpisu:
- Možnosti úředního ověření elektronických podpisů
- Vymezení el. podpisů, které je možno úředně ověřit, včetně praktických ukázek
- Věcně příslušné orgány k provádění legalizace elektronických podpisů podle zákona o ověřování
- Postup při legalizaci elektronického podpisu ověřujícími úřady, včetně praktických ukázek
- Překážky legalizace s důrazem na specifika elektronického podpisu
- Vedení evidence legalizací elektronických podpisů
- Vícečetná legalizace a elektronické podpisy
- Vzájemná uznatelnost jednotlivých druhů úředně ověřených elektronických podpisů
- Ověřování výstupů eElegalizace a práce s nimi
- Prodloužení platnosti ověřovací doložky
- Správní poplatky
Diskuze
Online od 8:00 – 13:15h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
Program:
- Přehled právních předpisů a informací MV, správní řád, notářský řád.
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování.
- Působnost na úseku vidimace a legalizace dle zákona a ostatními subjekty.
- Vidimace – vidimovaná listina, předložená listina, překážky vidimace, praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, Glosář Prado, způsob provedení vidimace, vidimační doložka, forma.
- Legalizace – podmínky, překážky legalizace, příklady z praxe, způsob provedení, legalizační doložka, forma, ověřovací kniha – vedení, změny, zápisy, opravy.
- Legalizace elektronického podpisu, e-legalizace – možnosti úředního ověření el. podpisů, příslušnost, druhy el.podpisů, postupy při e-legalizaci, překážky, vady. Další e-legalizace.
- Správní poplatky.
Online od 8:00 – 13:15h – všem doporučujeme přihlásit se včas a před začátkem semináře – místnost otvíráme mezi 7:20 a 7:30.
Akreditace: AK/PV-601/2022
Program:
- Přehled právních předpisů a informací MV, správní řád, notářský řád.
- Základní registry a využívání referenčních údajů ze ZR a IS při ověřování.
- Působnost na úseku vidimace a legalizace dle zákona a ostatními subjekty.
- Vidimace – vidimovaná listina, předložená listina, překážky vidimace, praktické ukázky viditelných zajišťovacích prvků, Glosář Prado, způsob provedení vidimace, vidimační doložka, forma.
- Legalizace – podmínky, překážky legalizace, příklady z praxe, způsob provedení, legalizační doložka, forma, ověřovací kniha – vedení, změny, zápisy, opravy.
- Legalizace elektronického podpisu, e-legalizace – možnosti úředního ověření el. podpisů, příslušnost, druhy el.podpisů, postupy při e-legalizaci, překážky, vady. Další e-legalizace.
- Správní poplatky.